לאיש שיווק לא כדאי לצאת מנקודת הנחה. לכן, אני לא אצא מנקודת הנחה שברור שאתם יודעים מה זה TED, ואסביר בקצרה ש-TED
(ראשי תיבות של Design, Technology, Entertainment) זהו ארגון ללא מטרות רווח שמטרתו היא להפיץ מסרים ורעיונות על מנת להפוך את העולם לטוב יותר.
הרעיון הוא הרצאות קצרות, עוצמתיות וחזקות על שלל נושאים.
במשך השנים הופיעו לא מעט ״כוכבים״ על במות TED כמו טוני רובינס, ג׳יימס קמרון, אל גור, אשלי ג׳אד ועוד ועוד ועוד.
בטד אפשר למצוא הרצאות מעשירות כמעט על כל נושא שיש בין אם זה עסקים, שיווק, מדע, בידור, טכנולוגיה וכו׳.
בתור מישהו שכל הזמן מחפש מקורות חדשים ללמוד מהם, להקשיב לזוויות שונות גם אם הם לא תואמות את האני מאמין שלי, לקבל קצת השראה ובאופן כללי לפתוח את הראש, מדי פעם אני נכנס לאתר או לאפליקציה הנהדרים שלהם, בוחר נושא אקראי ופשוט מקשיב ולומד.
בין כל אותם הרצאות שיש, חלק לא מבוטל מהם יכולים לעזור ולשפר את היכולות שלנו, גם כאנשים וגם כאנשי מקצוע.
יש מעין משחק קטן שאני אוהב לשחק אחרי שאני מקשיב להרצאה שבאמת נתנה לי ערך.
1) זה מה למדתי ממנה?
2) איך אני יכול ליישם אותה בחיים המקצועיים שלי?
וזה היופי, שגם הרצאה על מדע, תעשיית הקולנוע או כל נושא אחר, באדפטציה הנכונה ובמידה ולא מדפדפים אותה שניה אחרי שהיא מסתיימת יכולה לתרום להתפתחות המקצועית שלנו.
אז הנה 4 הרצאות שראיתי לאחרונה, אהבתי ואני ממליץ לכם בחום גם לראות- וכמובן לעשות עם עצמכם את התרגיל הקטן הזה.
אתם תופתעו לגלות לאיזה תובנות אתם יכולים להגיע, אחרי שאתם מסיימים להקשיב להרצאה ולוקחים את הזמן לנסות להבין למה הקשבתם.
תתנו יותר ממה שמצפים ממכם.
אדם גרנט– האם אתה נותן או לוקח? ינואר 2017.
אדם גרנט הוא סופר מוערך שכתב את הספר ״תן וקח״ אותו תוכלו למצוא בחנויות הספרים.
בהרצאה שלו בטד, הוא מדבר על ארגונים ועל סוגי האנשים שבהם. מצד אחד יש אנשים שלוקחים, אלו אנשים שגם שואבים מהסביבה המון אנרגיה אבל בעיקר ״לוקחים״ דברים מהסובבים אותם ולא ממש מחזירים ערך בחזרה.
מהצד השני יש את ״הנותנים״, אלו שבמבט ראשון יכולים להיתפס כפראיירים, אבל הם חלק עצום וחשוב בכל ארגון, שכן הם אלו שנותנים אנרגיה ותורמים המון ערך לסובבים אותם.
כששמעתי את ההרצאה הזאת נזכרתי בפרק מתוך הסדרה חליפות.
באחד הפרקים, מתבקשת שותפה זוטרה לבחון ביצועים של מחלקה מסויימת ולפטר מישהו אחד.
(תסלחו לי שאני לא זוכר את שמות הדמויות) אחרי שהיא בוחרת את הקורבן, היא ניגשת לבוס שלה ואומרת לו את השם,
הוא מצידו אומר לה, לא יכול להיות שלו יש את הביצועים הכי פחות טובים, אי אפשר לגעת בו, הוא מעולה, מקצועי ובלה בלה.
באחת הסצינות הבאות, כשהמשרד ריק והם ניגשים לאזור בו אותו עובד שהולך תכף הביתה יושב, הוא אומר לה שימי לב (לא זוכר אחד לאחד את הסצינה אל תיהיו קטנוניים) כאן מצד ימין יש את X שאמרת שהיא מעולה, כאן מצד שמאל יש את Y המצויין, כאן מקדימה Z המדהים ומאחורה U המשובח.
ועכשיו תראי מי יושב בדיוק כאן באמצע של כולם- המפוטר שלנו.
האם זה מקרי שהוא באמצע וכולם סביבו מעולים? התשובה היא לא. כיוון שהוא הופך אותם להרבה יותר טובים.
זה אמנם בא על חשבונו, אבל הוא שחקן קבוצתי ובגלל שהוא משקיע באחרים ועוזר להם הוא פחות עוזר לעצמו.
בקיצור, הבנתם את המסר.
מפה לשם גרנט ממשיך ואומר שגם אנחנו כנותני שירות- נזכה להרבה יותר הערכה ויחסים מוצלחים עם לקוחות ברגע שנספק הרבה יותר ערך ממה שאנחנו צריכים או מצפים מאיתנו.
כלומר לא רק לקחת כסף מלקוח ולבצע את העבודה שלשמה התחייבנו, אלא לקחת את אותו סכום כסף ולספק הרבה יותר ממה שהתחייבנו.
הוא ממשיך ומסביר, שבסופו של יום הנותנים הם גם אלו שמקבלים יותר בחזרה, בעוד הלוקחים הם די תפוח רקוב. בין לבין יש עוד סוג של אנשים, אבל את זה כבר תראו לבד.
1.מה למדתי מההרצאה הזאת?
שלהיות ״פראייר״ לא בהכרח אומר שאתה פראייר. שאם תיתן תקבל, ושאם רק תיקח בסוף הלקוח יברח.
2. איך אני מיישם את זה בחיים המקצועיים שלי?
הבלוג הזה, המאמרים, המדריכים, הסרטונים וכל התוכן שאני מייצר הוא בחינם לחלוטין. אדם גרנט אומר שידע צריך לשתף ואני מסכים איתו. אני לא מבקש תמורת התכנים שאני מייצר אגורה.
זה לא עולה לי כסף. נכון זה עולה לי בזמן, אבל אני גם נהנה מזה וזה גם תורם לי בעקיפין.
בסופו של דבר, כל הידע הזה שאני משתף מחזיר את עצמו בדמות לקוחות חדשים, קולגות שמתייעצים איתי בגלל מאמרים והופכים לחברים עם הזמן וכמובן, תחושת סיפוק.
תגידו לבוס שאתם יוצאים לסיבוב ככה סתם באמצע היום
מרילי אופזו- רוצים להיות יותר קריאטיביים? צאו להליכה, אפריל 2017
הרצאה של 5 דק׳ שתעביר לכם את ההליכה בכיף 🙂 מרילי אופזו היא דוקטור למדעי ההתנהגות וחוקרת מטעם אוניברסיטת סטנפורד.
אחד מהמחקרים אותם ביצעה היה לבדוק באילו תנאים אנשים אנשים מצליחים להיות קריאטיביים יותר.
היא חילקה 2 קבוצות של אנשים, קבוצה אחת היתה צריכה לתת רעיונות קריאטייבים למוצר מסויים כשהיא יושבת בחדר, וקבוצה שניה היתה צריכה להביא רעיונות כשהיא הולכת. בין אם זה הליכון בחדר כושר או בחוץ.
יכולים לנחש איזו קבוצה הביאה הרבה יותר תוצאות? יאפ. הקבוצה שהולכת.
ומה שמעניין יותר, זה שאותה קבוצה שישבה קודם, הכפילה את כמות הרעיונות הקריאטיביים שלה ברגע שעלתה גם היא על ההליכון.
1.מה למדתי מההרצאה הזאת?
שישיבות בריינסטורמינג וישיבות קריאטייב שמקבצות את כולם בחדר אחד לא בהכרח עובדות.
וזה בסדר אם למרות שקבעתם שעה ביומן בשביל אותה ישיבה, לא יצאה בשורה כלשהי.
השמועה מספרת שסטיב ג׳ובס היה עושה חלק מהפגישות שלו תוך כדי הליכה.
אם אתם עובדים במשרד פרסום או שיווק דיגיטלי ואתם צריכים כל הזמן ״לחשוב מחוץ לקופסה״ אל תיהיו מקובעים גם בדרך בה אתם עורכים את הישיבות או פגישות הצוות שלכם.
2.איך אני מיישם את זה בחיים המקצועיים שלי?
לי יש שגרת אימונים די רצחנית. אני משתדל להתאמן בין 4-6 פעמים בשבוע שבחלק מהימים אני מתאמן פעמיים. אני עורך את האימון הראשון ב-6 בבוקר ואת האימון השני ב-6,7 בערב.
(מי שעוקב אחרי בסטוריז באינסטגרם כבר בטח ראה אותי מנסה לדרבן אותו לקום יותר מוקדם ולצאת להתאמן כשהציפורים עוד ישנות) האימונים מחולקים לאירובי וכח.
בזמן אימוני הכח- מוזיקה בתוך האוזניים. באימוני אירובי? זה הזמן לראות הרצאה, סרטון מעניין או לחשוב. ותאמינו לי שזה עובד.
לא פעם, דווקא אחד משלושת הדברים האלו בזמן שהוא מוקדש כביכול רק לעצמי, הצליח להביא לי איזשהי הברקה לקמפיין שאני עובד עליו ולא הביא תוצאות טובות עד לאותו הרגע.
המטרה היא לנצל את הזמן לדברים מועילים.
אם אתם הולכים ברחוב ואתם מרוכזים בטלפון, אתם כנראה מפספסים הזדמנות לייצר רעיונות חדשים.
אתם מובטלים בחסות אמזון
סקוט גאלוואי – איך אמזון, גוגל אפל ופייסבוק עושות לנו מניפולציות על הרגש, נובמבר 2017
פרופסור סקוט גאלוואי הוא המחבר של הספר ״הארבע״, ספר שיצא לאחרונה ועדיין לא יצא לי לקרוא אותו (זה יקרה בחודשיים הקרובים) בהרצאה המרתקת הזאת, הוא משתלח במשך רבע שעה בארבעת החברות הגדולות, ובעיקר תוקף אותם ואת יחסם לחברה ולעובדים.
הוא מדבר על המיסים שהם משלמות (או יותר נכון לא ממש משלמות), על כמות המובטלים שהן יוצרות ואיך שמה שמעניין אותם באמת זה רק ערך המניה שלהם וממש לא הגולש או הצרכן.
מעבר לעובדה שההרצאה הזאת מעניינת, החלק הראשון בה הוא מה שבאמת שווה כאן את האזכור.
הוא מפרק ומפרט כיצד כל אחת מארבעת החברות האלו, מכוונת את המסרים והשיווק שלה לאיבר אחר בגוף שלנו וכיצד הן עושות מניפולציות על הרגשות שלנו.
גוגל עובדת לנו על המוח, פייסבוק על הלב, אמזון על מערכת העיכול ואפל על מערכת הרבייה.
בשביל להבין יותר לעומק כמובן שמומלץ לצפות בהרצאה, אבל הדבר המעניין כאן שאנשי שיווק וגם בעלי עסקים צריכים לקחת זה איך לכוון את הקו השיווקי שלהם לעבר איבר אחד ולהתמקד בו.
למשל- אמזון ותרבות השפע, כל הזמן מכוונת לכך שככל שתצרכו יותר ככה תהיו יותר מאושרים.
כי מחסור משמע עוני ואף אחד לא רוצה להיות עני.
פייסבוק מכוונת לרגש, כי לכולנו יש רצון שכולם יאהבו אותנו ויעשו לנו מלא לייקים וגם רצון לאהוב אחרים.
על פי גאלוואי, אפל מכוונת יותר לנושא הסקס, שכן מי שיש לו מוצרים של אפל יש לו סטייל וזהות ולכן הוא פרטנר יותר מושך.
בקיצר, חבל על הספויילרים, קחו לכם רבע שעה ותהנו.
1. מה למדתי?
שארבעת החברות האלו הם מקור כל הרע בעולם. סתם. לא באמת.
אני חושב שזה מסוג ההרצאות האלו שכשאתה מסיים להקשיב להם אתה נמצא בצומת.
מצד אחד, אוקיי יש הרבה דברים שליליים שהחברות האלו גורמות להם ואני מבין את זה.
מצד שני, אם אני כנה עם עצמי ושואל בסופו של יום באיזה צד הייתי רוצה להיות, כנראה שהייתי רוצה להיות בצד של ארבעת הענקיות האלו.
למה? כי אם אתה לא יכול לנצח אותם, אז לפחות תשתמש במוצרים שלהם.
בשורה התחתונה שאני מסתכל על עצמי אני שואל, האם השירותים שלהם טובים לי? כנראה שהתשובה היא כן.
2. איך אני מיישם את זה?
אנחנו תמיד אומרים בתחום שלנו לפנות לרגש. שהפוסט יגרום להזדהות כלשהי, שמשהו במודעה יזיז משהו בתחושה של הלקוח, שהמוצר שלנו יפתור כאב מסויים.
מה קורה בפועל? בהרבה מקרים, מבלי באמת לחשוב על זה, אנחנו יורים לכל הכיוונים.
בפוסט אחד אנחנו מנסים להצחיק, בפוסט שני לגרום להזדהות, במודעה אחרת ליצור חיבור למותג. חוסר העקביות הזה, לרוב לא עובד, וגם אם הוא עובד, אז זה בצורה נקודתית ולא כקו ארוך טווח.
ההרצאה הזאת רק מחדדת שכל עסק או בכל קמפיין צריך להתוות קו אחד, איבר אחד בו אנחנו מתמקדים ולכוון את הפרסום שלנו לשם.
הרשת אמרה את דברה
אלכסיס אוהניאן- איך לעשות ספלאש ברשתות החברתיות, נובמבר 2009
אוקיי, אז ההרצאה הזאת ישנה קצת הייתי אומר, המון השתנה מאז, בטח בכל מה שקשור לסושיאל מדיה ושיווק ברשת, אבל יש כאן כמה נקודות מעולות שאפשר לקחת.
בקצרה- אלכסיס הוא מייסד שותף באתר ״רדיט״.
גרינפיס בזמנו, במטרה לעורר מודעות לציד ליוויתנים ולדאוג לביטול העניין, השתמשו ברדיט כדי לעורר שיח עם הגולשים. כשהמטרה בנוסף לעורר מודעות, היתה לתת שם שמות לליווייתנים, בשביל להעניק להם אישיות שהציבור יכול להזדהות איתה.
אחד הגולשים של רדיט העלה פוסט בנושא והגולשים החלו להצביע לשמות פוטנציאליים שגרינפיס בעצמה הציעה. הסיפור הזה הגיע כמובן גם לגרינפיס שמצידם בהתחלה לא ממש זרמו.
הם ביצעו מחקר של שמות ובחרו שמות רציניים ובין האופציות היתה גם אפשרות לשם מבדח וקליל יותר. נחשו מי ניצח? השם הקליל כמובן.
מה קרה בפועל? גרינפיס אמרו לא לא זה רק בדיחה, כיוון שהם רצו שם רציני יותר.
הם החליטו להאריך את ההצבעה.
מה היתה התוצאה בסיום ההצבעה? הפער רק הלך וגדל בצורה משמעותית. בגרינפיס למדו את הלקח.
לזכותם ייאמר שאחרי שהבינו שעדיף להם לזרום עם הגולשים הם הלכו עם השם, יצאו בקמפיין לתרומות סביב הסיפור הזה והשיגו גם את המטרה של ביטול ציד החיה העצומה הזאת על ידי הממשלה היפנית.
עכשיו, מה היה קורה אם למרות הכל הם היו נשארים עם התכנית הראשונה שלהם ולא מקבלים את השם שנבחר?
ככל הנראה המודעות היתה יורדת, ההתלהבות וההזדהות של האנשים היתה נעלמת ובעיקר, הם היו מעצבנים את הקהל במקום לרתום אותו לצידם. הרצאה של 4 דקות שכדאי לכם לראות.
1. מה למדתי?
שהרבה השתנה מאז 2009. במיוחד האיכות של צילומי הוידאו בטד. ושלמרות שהרבה השתנה, הבסיס נשאר דומה. רשתות חברתיות הן רשתות חברתיות. לגולשים יש קול וכח וחייבים להקשיב לו. להתעלם או ללכת עם הראש בקיר לא יובילו לשום מקום חיובי.
2. איך אני מיישם את זה?
מעורבות של גולשים, ברור לכולנו היא מתנה. ברגע שהם פעילים, מזדהים עם המותג שלנו או האג'נדה שלנו, הרבה יותר קל להגיע ליעדים ולמטרות שלנו.
גם בנושאים יבשים, אני תמיד מנסה למצוא את הפירצה הקטנה הזאת שתיתן לגולשים את המקום בכל זאת להביע את דעתם.
את רוב הפוסטים שאני כותב עבור לקוחות אני משתדל לסיים בהנעה לפעולה שהיא מעבר לתלחצו פה.
אני רוצה שיתייגו, אני רוצה שיגיבו אני רוצה לגרום להם להרגיש שהם חלק.
לעבוד עם קהלים קיימים שכבר עשו איתנו אינטרקציה כלשהי ברשת זה מעולה, ואם נטרגט אותם יש סבירות יותר גבוהה שהם ימירו כי הם כבר מכירים אותנו, יחד עם זאת, המחשבה צריכה להיות בעבודה עם קהלים כאלו, לא רק אוקיי הנה רימרקטינג עצבני כי ביקרתם באתר,
אלא בנוסף לזה, חיבור אמיתי למותג.
יש לגולשים שלי קול ואני רוצה להקשיב לו.
נקודה נוספת- תמיד תמיד להיות פתוחים לשינויים ולנסות לערב את הגולשים שלכם בצעדים עתידיים.
סתם דוגמא- אם אתם מייצרים בגד ים, למה שלא תשאלו את הגולשים שלכם באיזה צבע הם ירצו את העיצוב הזה והזה?
סתם בשביל לבדוק את ההיענות.
טד, יכול להיות מקור מעולה עבור כל איש שעוסק בשיווק או כל בעל עסק שמחפש מקורות חדשים לקבל מהם השראה ורעיונות.
החכמה כאן היא לא לראות את ההרצאה ולעבור לבאה בתור ברגע שהיא מסתיימת.
החכמה היא לעצור לרגע, להרהר ולנסות לחשוב איך ההרצאה הזאת יכולה לתרום לנו.
יש שם כל כך הרבה הרצאות, ואני ממליץ בחום פשוט לצלול פנימה ולהתחיל לראות.
אם מצאתם הרצאה שאתם חושבים שכדאי שכולם יכירו, אל תהססו לרשום לי בפייסבוק.