עולם השיווק הדיגיטלי הביא איתו אין ספור באז וורדס וטרנדים בקצב מסחרר. לחלקם נעלם הבאז (היי צ׳אטבוטים) חלקם הפכו לעובדה מוגמרת ולתפקידים שלא היו קיימים בהכרח בעולם האופליין (היי גם לכם גרות׳ האקרס) וחלקם הפכו להיות דרך חיים (שלום שלום סולופרונואר)
עכשיו הגיע הזמן לשים את הזרקור על מונח או מושג שלא הרבה מכירים או משתמשים בו (למרות שיש לא מעט שהם כאלו, פשוט אף אחד לא טרח להגדיר את זה לפני) אז הנה, בואו נדבר על זה.
מיהו יזם תוכן, מה הופך אותו לכזה, מה המאפיינים שצריך שיהיו כדי להיות יזמי תוכן ובמה זה שונה מאנשי תוכן?
להיות יזם תוכן זה לחשוב תוכן וקהל קודם, כסף אחר כך.
תקראו את הכותרת הזאת שוב. קודם חושבים תוכן וקהל ורק אחר כך כסף.
כשאנחנו מדברים על שיווק באמצעות תוכן, וזה לא משנה אם מדובר על פעילות של B2C או פעילות B2B, לרוב התהליך יהיה כזה:
יש לנו שירות או מוצר, עכשיו בונים אסטרטגיה שיווקית, ואחת הטקטיקות שניתן לבחור וליישם את התכנית האסטרטגית היא כיבול לעשות שיווק באמצעות תוכן.
זה לא בהכרח דבר רע, אבל זה כן מציב אתגר מסוים כיוון שזה מאלץ אותנו לחשוב איזה תוכן אנחנו יכולים לייצר שימכור את המוצר או השירות שלנו. אנחנו נמדוד את ההצלחה של המהלך בפרק זמן יחסית קצר ונפספס את היתרון הכי גדול ששיווק באמצעות תוכן יכול לתת לנו- את האפשרות לייצר תוכן על זמני שיעבוד עבורנו לטווח רחוק.
בגלל זה לא פעם הגבול בין שיווק באמצעות תוכן לתוכן שהוא פשוט שיווקי הופך להיות מטושטש.
בואו נלך טיפה אחורה כי אנחנו כאן כדי להבהיר מיהו יזם התוכן. בשביל להבין מה הוא כן, חשוב להבין מה הוא לא.
יזם תוכן הוא לא איש תוכן שיורה לכל הכיוונים במטרה למכור שירות ומוצר כאן ועכשיו.
הוא לא יצרן תוכן שמנהל ללקוחות סושיאל מדיה, הוא לא כותב מאמרים עבור גופים כאלו ואחרים והוא לא מייצר תוכן קולי או ווידאו בשביל לקדם מוצר או שירות נקודתי. (הוא יכול לעשות את כל אלו, אבל הוא יעשה אותם בכובע של איש תוכן ולא יזם תוכן)
אז מה הוא כן?
יזם תוכן בונה את הביזנס שלו סביב התוכן וסביב הקהל. הוא משחק משחק לטווח ארוך, מייצר תוכן שמעניין את הקהל שהוא רוצה להגיע אליו, הוא מפתח יחסי אמון עם הגולשים שלו, משתמש באימייל מרקטינג וניוזלטר על מנת להמשיך לטפח את אותם גולשים. הוא חושב קודם כל לבנות קהל עוקבים מסור ורק אחר כך מפתח עבורם מוצרים.
הוא בוחר פלטפורמה עיקרית אחת ומרכז את מירב המאמצים שלו שם (ההתרחבות יכולה להגיע בשלב מאוחר יותר)
הוא מתאים את תחום המומחיות שלו סביב יצירה של תוכן לנישה מצומצמת,
הוא משתמש בסושיאל מדיה ו-SEO כדי למשוך גולשים רלוונטים מתוך מטרה אחת בלבד, לגרום להם לחזור לצורך ממנו את התוכן שוב ושוב, רק לאחר מכן, אחרי שכבר יש לו יסודות ובסיס הוא יכול להתרחב לתחומים נוספים ולבסוף הוא מבצע מוניטיזציה על התוכן שלו.
(הוא בונה נכס מספיק חזק עם קהילת עוקבים שכבר הופכים לאוהדים שרוצים לרכוש ממנו תוכן ודרכו לפתח מוצרים שונים שרלוונטים לקהל היעד, למכור שירותים, שיתופי פעולה חיצוניים וכמובן למכור את הנכס)
רוצים דוגמא? קבלו.
נעשה דוגמא אחת פיקטיבית אבל נפרק אותה כדי להמחיש עד כמה היא פשוטה ואחת נוספת שנלקחה מסיפור מציאותי לחלוטין.
הפקיטיבית לצורך ההמחשה:
נניח שאני יזם תוכן בתחום הפיטנס. התשוקה שלי לכושר ואכילה בריאה היא אדירה, אבל עולם הכושר הוא רחב. לכן אני מחליט להתמקד במה שאני הכי מומחה בו (לכאורה) וזה תזונה לאנשים שמתאמנים.
(שימו לב, זה שאני יזם תוכן לא אומר בהכרח שאני לא עובד בשום דבר אחר)
נניח שהחוזקה שלי היא בכתיבת טקסט (אבל על אותה משוואה אני יכול לעבור מסך ולהחליט שאני עושה יוטיוב או פודקאסט המדיום כרגע לא משנה אלא ההתמקדות בפלטפורמה אחת)
אני מייצר עבור אותו בלוג שפתחתי לעצמי כמויות אדירות של תוכן בצורה עקבית (אני אמנם עובד בעוד עבודה, אבל כחלק מאותו תהליך יזמות אני מוכן להקדיש כמה שעות טובות ביום/בשבוע בשביל לפתח את הביזנס הזה)
שימו לב שבכוונה בחרתי בתזונה לאנשים שמתאמנים ולא בתזונה באופן כללי. חשוב לי להיות צר יחסית בתוך הנישה שבחרתי. אני רוצה להגיע רק לקהל הבאמת רלוונטי עבורי שהם אותם אנשים שמתאמנים כבר ורוצים לצרוך תוכן על תזונה.
יצאתי לדרך ואני כמובן שומר על עקביות, עושה מהלכים טקטיים שעוזרים לי לייצר עוד ועוד טראפיק, אנשים נרשמים לניוזלטר שלי, הקהל שלי גודל, סומך עלי, אני הופך להיות אוטוריטה בתחום והכל סביב תוכן וערך.
ברגע שהגעתי לנקודה מסויימת ואני או הבלוג שלי הופכים לאוטוריטה בתחום, נפתח בפני עולם של אופציות לייצר הכנסה ולהפוך את הבלוג הזה, את האתר, אותי, לעסק.
יש לי קהל שצמא לעוד ועוד ממני? אני יכול להתחיל למכור להם תכניות ייעוץ לתזונה. תכנית און ליין, לעשות שתפי״ם עם משפיענים ולהפוך את הנכס מבוסס התוכן שלי לנכס שמניב. והרי זה המהות של להיות יזם לא? לייצר ביזנס ולקצור ממנו את הפירות.
מבינים לאן אני הולך עם זה? בעזרת נטו שיווק באמצעות תוכן, אני מייצר כאן ביזנס שיכול להיות שווה לא מעט כסף (אני יכול למכור אותו, להמשיך לייצר ממנו מוצרים שהקהל שלי ישמח לקנות ממני כי הם כבר עברו איתי כברת דרך והם סומכים עלי וכו׳)
חשוב כמובן להבהיר שלהיות יזם תוכן לא בהכרח אומר שאני הוא זה שחייב להיות בפרונט כן? זה לא ביזנס או מהלך שיווקי שבהכרח נועד לחזק את המותג האישי שלי. זה יכול לתרום אם אני רוצה להיות בפרונט, אבל זה לא מחייב.
והנה דוגמא מציאותית לביצוע מעולה של יזמות תוכן.
רוג׳ר ווייקפילד הוא שרברב מטקסס שהחליט שהוא מתחיל לעלות סרטונים ליוטיוב בהם הוא הולך ללמד אחרים איך להיות שרברבים.
ממרום גילו הוא התחיל לצבור עוד ועוד עוקבים שעובדים במקצוע, שרברבים בעצמם, שפשוט ניגשים לתוכן שלו כדי ללמוד ממנו כלים נוספים שיעזרו להם להיות שרברבים יותר טובים.
הערוץ התפוצץ (בנישה שלו ספציפית) ופתאום אותו טקסני קשיש הופך להיות הגו טו גאי, מוזמן לכנסים מקצועיים, מוכר באתר שלו מרצ׳נדייז, והיום הוא מייעץ לשרברבים איך לבנות את העסק שלהם.
וזה כי הוא בנה בעקביות קהל ממוקד של גולשים, ביסס את עצמו ואת הביזנס שלו כאוטוריטה בתחום ובזכות מאות סרטונים שנותנים ערך, הוא הפך גולשים מזדמנים לגולשים קבועים ומשם ללקוחות משלמים.
לא חסרות דוגמאות של יזמי תוכן שהחליטו להתמקד ביצירת תוכן בעל ערך לפני שהם חשבו בכלל על מה למכור. החכמה היא להיות עקבי, להבין שמדובר על תהליך שרואים בו תוצאות רק בטווח הארוך, וכמו בכל הרפתקאה יזמית, צריך להשקיע כאן (אם לא כסף אז בהחלט זמן).
אם אתם יוצרים תוכן עבור עצמכם או אחרים במטרה לדחוף את האתר שלכם קדימה למטרת seo, אם אתם מייצרים תוכן בשביל לנסות למכור מוצר או שירות קיימים, הכל טוב. זה לא הופך אתכם ליזמי תוכן.
אם אתם מחליטים לייצר תוכן בתחום ונישה מסויימת קודם כל כדי לבנות קהל, מסתכלים לטווח ארוך, ומתמקדים במוצר רק בסוף, כנראה שיש בכם מן חיידק היזמות.