12 הדברות למשווק הדיגיטלי המתחיל

המאמר הבא נכתב בדם, יזע, דמעות ולילות ארוכים בלי שינה. אין לי ספק שלא חסרים כל מיני "גורואים" בעיני עצמם ברחבי הרשת, שיקראו את המאמר הזה ויעלו גיחוך, כי זה לא תואם את האג'נדה שלהם. אבל היום, ממקום מושבי בוילה בקיסריה (לא באמת), אני יכול להגיד לכם שזה עובד. אווו בייבי כמה שזה עובד. את כל הסעיפים שתכף תקראו, אף אחד לא סיפר לי או אמר לי, הם קרו מעצמם אחרי כאפה פה וכאפה שם. היום, אני יכול להסתכל לאחור ולהגיד לכם, אלו הדברים שעזרו לי לתפוס את הקריירה של איש דיגיטל בידיים ולטוס איתה קדימה. וחלילה שלא ישתמע מהדברים שלי שאני מספר אחת. אני לא. אבל אני בדרך לשם.

אז אם אתם שוקלים להיכנס לתחום (ואני ממליץ בחום), אני מאמין שהמאמר הזה יחסוך לכם זמן, ואם תלכו לפי הסעיפים הרשומים כאן, הדרך שלכם לעבר הקריירה החדשה אולי תיהיה בהירה יותר.

1.לכו ללמוד במקום מסודר

הנה, אני כבר מתחיל עם סעיף שהרבה מאוד אנשי שיווק דיגיטלי טובים יגידו לכם שהוא מיותר. אני לא מנסה למכור לכם שום מכללה ואני גם לא אנקוב בשמות, אבל יצא לי כל כך הרבה פעמים לראות בקבוצות הפייסבוק השונות אנשים שמעוניינים להכנס לתחום, בין אם זה SEO , ניהול מדיה חברתית, או PPC לדוגמא, ששואלים באותן קבוצות האם כדאי ללכת ללמוד במקום מסודר.

בין ההמלצות השונות על בתי ספר, תמיד יש מספר גדול של אנשים שאומר שחבל על הכסף ושאת המקצועות האלה ניתן ללמוד לבד. הם צודקים. ברשת יש אינספור מדריכים באיזו שפה שרק תרצו. ערימות של בלוגים ומאמרים על איך לעשות, מה, כמה ולמה. אין על זה וויכוח. אבל לפעמים מרוב עצים לא רואים את היער. בגלל שיש כל כך הרבה מדריכים, לא תמיד אתם תדעו אם המדריך שאתם קוראים עכשיו, הוא טוב או אם הוא רלוונטי ועדכני לתקופה.

עולם הדיגיטל משתנה בקצב מסחרר ולכן מדריך שיצא לפני חצי שנה, לא בהכרח יהיה רלוונטי להיום, וגם אם כן, הוא יחסר מלא חידושים שקרו בעת האחרונה. אני יכול להגיד מנקודת המבט שלי, שדווקא אחרי שראיתי שיש כל כך הרבה מדריכים, השתכנעתי ללכת ללמוד במקום מסודר. בגלל ההיצע המטורף, לא ידעתי מאיפה להתחיל, מה כדאי לקרוא, לא הייתי בטוח אם עכשיו אני אבזבז זמן יקר על מדריך לא רלוונטי וכו'.

במקום מסודר אתם מרוויחים בעיקר 2 דברים עיקריים:

  • זמן– ברגע שאתם מגיעים לתוכנית מסודרת (במידה ואתם לומדים במקום איכותי), אתם לומדים את כל מה שצריך ללמוד נכון לאותו הרגע. אתם לא צריכים לשרוף שעות על קריאת מאמרים שהם בכלל לא רלוונטיים. כמובן שגם עצם העובדה שיש לכם מרצה שאפשר לשאול אותו שאלות בזמן אמת, חוסכת זמן יקר ואתם מקבלים תשובה ברורה, ולא כזאת שתגרום לכם ללכת לחפש עוד מאמרים בנושא.
  • נטוורקינג– אין לכם מושג כמה שזה חשוב. כשאתם יושבים ולומדים בבית ושואלים שאלות בקבוצות, זה אחלה, אבל זה לא מחליף את התקשורת הבין אישית שאתם מרוויחים כשאתם לומדים עם עוד אנשים. הנטוורקינג חשוב בכל ענף. אני יכול להגיד לכם, שחלק מהלקוחות שלי כיום או מהאנשים איתם אני מרבה לשתף פעולה בכל מיני פרוייקטים, הם אנשים שלמדו איתי. הנטוורקינג הוא מרכיב סופר חשוב בהצלחתכם בעולם הדיגיטל. ככל שתכירו יותר אנשים ותיצרו יותק קשרים, יותר דלתות יפתחו בפניכם.

2-תמשיכו ללמוד גם בבית.

לא, זאת לא סתירה לסעיף הראשון. ברגע שאתם נמצאים במסגרת מסודרת ומתחילים להבין את העניינים, יהיה לכם גם קל יותר לחפש מאמרים ובלוגים בעצמכם (וגם תשמעו המלצות מאחרים, כי נטוורקינג וזה). אתם תדעו כבר מה בדיוק אתם צריכים לדעת וללמוד, תדעו איפה הדברים עומדים בטיימליין ואם מאמר כזה או אחר רלוונטיים לתקופה, ותלמדו כבר לזהות היכן כדאי לכם לצרוך את התוכן שלכם בתחום שלנו, שכאמור לא מפסיק להתפתח.

חשוב להיות מעודכנים כל הזמן, חשוב לצרוך תוכן בכמויות אדירות. אל תפסיקו ללמוד לרגע, תקראו על חדשות בתחום, על שינויים באלגוריתם של גוגל, תקראו קייס סטאדיס של קמפיינים בפייסבוק ותחרשו בלוגים ומאמרים של משווקים שעושים לכם את זה. אנשים שואלים שאלות בקבוצות פייסבוק שאין לכם מושג מה התשובה? מצוין, תלמדו.

או שתחכו לראות מה אחרים שכן יודעים הגיבו להם, או שתחפשו בעצמכם את התשובה, לא רק בשביל להגיב להם (שכן זה נחמד ויעזור לכם לחזק את השם שלכם בתחום), אלא בעיקר כי הנה שאלה מהעולם שלכם שנתקלתם בה, ואין לכם תשובה ואחרי שנשאלתם מה השאלה, אתם מבררים מה הפתרון לאותה בעיה. אני אגיד שוב, אל תפסיקו ללמוד. אתם עדיין במהלך הקורס? מצויין. קחו את מה שלמדתם היום בשיעור, תחזרו הביתה, תעברו על החומר ותחפשו מקורות נוספים שישפכו אור על הנושא.

אני זוכר לדוגמא שבפעמים הראשונות כשלמדתי על וורדפרס, הייתי חוזר הביתה, קורא על פלאגינים מומלצים, ומחפש מדריכים כיצד ליישם אותם, או להבין מה הפואנטה שלהם. או כשלמדתי על קמפיינים, הייתי חוזר הביתה, קורא ומנסה להבין מה עוד אני יכול לעשות עם הפיקסל של גוגל. במכללות לא מאכילים אתכם עם כפית. ברוב המקרים, מלמדים את הבסיס עבור כל נושא. אבל ברגע שיש לכם את הכותרת, קל יותר למצוא את החומר הדרוש כדי להשלים את החומר בעצמכם.

3.אל תתנו לאף אחד לעצור אתכם.

כמה קלישאתי, ככה נכון. עולם האון ליין הוא רחב ומגוון. יש בו תחומים רבים כמו ניהול מדיה חברתית, קונטנט מארקטינג, ppc, פייסבוק, גוגל, אאוטבריין, וורדפרס ועוד. יש לכם כמה תחומים שמעניינים אתכם? מצויין. תחפרו בכולם. כשאני התחלתי את דרכי בעולם הזה התחלתי בכלל מקורס של קידום אתרים.

ידעתי שהעולם הזה מורכב וגדול, אבל לא הייתי סגור בדיוק על מה התחום שהכי מדבר אליי. חשבתי שדווקא קידום האתרים האורגני יעשה לי את זה יותר (אבל לא). לפני שצללנו לseo עצמו, היו לי כמה שיעורי וורדפרס. התאהבתי. אתם חושבים שחיכיתי עד שהם ייגמרו בשביל להכנס לseo? ממש לא. ישבתי וחפרתי ובניתי והתעצבנתי ומחקתי קבצים שלא הייתי צריך, עד שהגעתי למצב בו אני יודע לבנות אתרים קטנים ובלוגים בצורה סבבה, חביבה למדי (הבלוג הזה סבבה, לא? מי אתם חושבים בנה אותו?)

אני לא איש קוד ואני לא יכול לקרוא לעצמי מקצוען וורדפרס וזה בהחלט לא העיסוק העיקרי שלי, אבל הנושא עניין אותי, אז ישבתי ונברתי בחומר, עד שהגעתי לרמה שלפחות בעיניי, השביעה את רצוני (וגם בתחום הזה אני כל הזמן יושב ולומד עוד דברים, אף על פי שבניית אתרים זה לא מה שאני מתמקצע בו). אתם יודעים כמה פעמים שמעתי את המשפט, תבחר נישה אחת ותתמקצע בה? תודה, אבל לא תודה.

אני חזיר. יש כאן שפע של דברים שמעניינים אותי, אני אמצא את הזמן לחפור ולהתנסות בכל מה שמדבר אלי. בחלק מהדברים אני אגע יותר, חלק מהדברים אני אדע פחות, אבל אני אנסה לשאוב כמה שיותר מידע על כמה שיותר תחומים שרלוונטיים אליי. ורק למען הסר ספק, דווקא seo, שהיה התחום הראשון שעניין אותי על הנייר, זאת הנישה שאני הכי פחות נוגע בה, בין שלל הדברים שאני עושה. דווקא את התחום שממנו התחלתי, אני משאיר לאנשי מקצוע אחרים.

4.תרחיבו אופקים לתוכן משלים.

אני לא אומר לכם עכשיו ללכת ללמוד דברים שלא מעניינים אתכם, אבל בעולם השיווק הדיגיטלי, הערוצים השונים משלימים אחד את השני. תכירו מושגים, תרפרפו קצת גם על נושאים שפחות מעניינים אתכם. אתם לא צריכים להיות מומחים בהם, אבל כן להכיר אותם.

אתם מריצים קמפיינים בקידום ממומן בגוגל? מצויין. תכירו גם את אנליטיקס.
אתם אנשי תוכן ומנהלים עמודים עסקיים בפייסבוק? נפלא, תקראו קצת על קופירייטינג ומיקרו קופי. תחפשו מושגים, תלמדו עליהם, לא בשביל להתמקצע, כמו להבין כיצד נישות אחרות יכולות לקדם אתכם למטרה שלכם.

מה שמזכיר לי שאני חייב כבר להתחיל ללמוד אפטר אפקטס. לא כי אני רוצה להיות עורך וידאו במקצועי, אלא כי וידאו בפייסבוק כל כך חזק, שהייתי רוצה לדעת קצת יותר על הכלים העומדים לרשותי, ואפילו לדעת כיצד לעשות דברים בעצמי (גם אם לא ברמת מומחה אז ברמה משביעת רצון).

5.תשאירו את האגו במיטה ותעבדו קשה.

נכנסתם לתחום חדש שיש בו ערימות של מידע שצריך ללמוד? יופי. קומו בבוקר, צאו מהמיטה, אבל תשאירו את האגו שלכם שם (ולי זה קשה, וואו כמה שזה קשה).

אם אתם רוצים להיות עצמאיים וגם אם אתם מחפשים להיכנס לחברה ואתם צריכים לצבור קצת ניסיון, בשביל לא להגיע ירוקים לגמרי לתפקיד החדש, קחו פרוייקטים גם במחירים נמוכים. זה מעצבן, זה מרגיז, את חלקכם אולי זה יעליב, אבל למה שמישהו ישלם לכם כסף טוב על משהו שאתם לא יכולים לתת הוכחה שאתם טובים בו.

יותר מזה, אם עוד לא ניסיתם את זה על רטוב, איך אתם בעצמכם יודעים שאתם טובים בזה? מה גם, שאם אתם טועים (ואתם תטעו בהתחלה), עדיף שיהיה לכם את האינטגרטי להסתכל ללקוח בפנים ולדעת שלפחות לא גביתם על הפדיחות שלכם כסף. חפשו עסקים של חברים או בני משפחה שאתם יכולים לקדם. כנסו לקבוצות רלוונטיות בפייסבוק של אנשים שמחפשים אנשי שיווק ותציעו את עצמכם, גם אם זה יהיה בהתנדבות לתקופה קצרה, עד שהלקוח יראה שכדאי לשלם לכם.

אני יודע שזה לא פופולארי, ואני וויתרתי על משכורות יפות מאוד כשנכנסתי לעולם הזה, אבל הייתי מוכן "לשלם את החובות שלי לעסק" ולקחת פרוייקטים במינימום כסף, רק בשביל להגיד אחר כך שיש לי ניסיון כזה וכזה. מה גם שברגע שאתם לא גובים, או גובים ממש מעט, אתם תרגישו בעצמכם נוח יותר לנסות דברים ולראות אם הם עובדים או לא, כי אתם לא מרגישים מחוייבים כלכלית ללקוח.

כשהחלטתי שאני רוצה בנוסף לשאר הדברים שאני עושה און ליין, להתחיל לכתוב תכנים בתשלום לכל אתר שרק ירצה, לקחתי סכומים מגוחכים. הלקוח אמר שיש לו עבודה, אני הצעתי את עצמי. הוא אמר סבבה, תראה אסמכתא שאתה יודע לכתוב ולי לא ממש היה מה להציג. לכן החלטתי לקחת סכום קטן למספר מאמרים, ובמידה והלקוח יראה כי טוב לו, נמשיך בתנאים אחרים. זה עבד יופי וגם המחיר עלה בהתאם, כי א) ידעתי שאני שווה את הכסף ב) היו לי כבר הוכחות מאחורי.

אל תעופו על עצמכם אם אין לכם איך לגבות את התעופה הזאת. כשאנשים אומרים לי שהם חושבים שכריסטיאנו רונלדו וזאלטן איברהימוביץ' הם שני שחצנים דוחים שעפים על עצמם, אני אומר להם נכון, הם לא צנועים בשיט, אבל בניגוד לעפיפונים אחרים, הם מגבים את השחצנות שלהם בתוצאות.

via GIPHY

6.אל תפחדו לשאול שאלות. (ובהמשך תענו בעצמכם)

זה נשמע כל כך קל, אבל זה לא. כשאתם עוסקים במקצוע מסוים, במיוחד כשאתם חדשים, יהיו לכם שאלות שחצי שנה מהיום, תגרדו את הראש ותגידו לעצמכם זה כל כך בסיסי, איך שאלתי את זה. אבל לא, מה שיראה לכם בסיסי עוד חצי שנה, היום מפריע לכם להתקדם.

הרבה פעמים מצאתי את עצמי כותב שאלה בקבוצה רלוונטית לנישה שלי ומתלבט אם ללחוץ על האנטר. פדיחות, זאת שאלה של חובבן, מה יחשבו עלי, מה יגידו, זאת קבוצה של מקצוענים תותחים, בטח יסתלבטו עליי. כל מיני חששות שעלו ובגללם לא היה לי נעים לשאול את השאלה. התוצאה היחידה בסופו של דבר היא שאתם נשארים תקועים בלי תשובה.

במקרה הכי הכי גרוע תשאלו שאלה שאף אחד לא יענה עליה. ואז תנסו לשאול אותה שוב, זה הכל. יסתלבטו עליכם על השאלה? (וזה קורה), מצויין, סמנו את המניאק שניסה להגדיל את החבילה הקטנה שיש לו במכנסיים על חשבונכם, וברגע שתיהיו ספצים בנושא, הוא יהיה הראשון שתנסו לקחת לו ללקוחות (לא באמת, תהיו קולגות טובים, נדבר על זה בסעיף 12). אל תספרו את אותם אנשים שמגיבים לכם בזלזול. הסיכויים הם שתמיד יהיה מישהו שיענה לכם תשובה עניינית, גם אם לא תקבלו את התשובה לה אתם מצפים, לפחות תקבלו תשובה. ואם היא לא משביעה את רצונכם, תשנו שעה פחות ותחפרו ברשת עד שתעלו על הפיתרון.

ברוב המקרים וברוב הקבוצות תקבלו מענה, אז אל תרגישו לא נעים. בהמשך, אחרי שתשלטו בדברים, אם תהיו מהעבר השני, ותראו שאלה שאתם חושבים שאתם יודעים את התשובה עליה, תענו. אל תשמרו את כל הידע לעצמכם, תחלקו אותו עם אחרים. לא כי אתם צריכים, סתם כי זה יותר סושיאלי לעשות.

7.אל תתבכיינו על חידושים, תאמצו אותם.

פייסבוק משתנה כל הזמן. הפיד, מערכת הפרסום, כמות החשיפה לתכנים מסויימים והעמודים העסקיים, משתנים ללא הרף. המצב דומה גם בגוגל. עוד שינוי באלגוריתם, עוד פינגויין, עוד פנדה, עוד תוצאות ממומנות וכו'. זה מה יש. תתמודדו.

לא גוגל ולא פייסבוק הן חברות שקמו בשביל שלכם יהיה מה לעשות. הם קמו כדי להרוויח כסף, ובשביל להרוויח כסף הם משתנים, משנים ומייעלים את מה שטוב להם (וגם לגולשים, אבל קודם כל להם).

אם אתם מנהלים עמודים עסקיים, כן, אתם צריכים לשים כסף על פוסטים וחשיפה. עמודים עסקיים זה לא רק קמפיין לייקים (אבוי לכם אם כן). עמודים עסקיים, במיוחד עמודים לעסקים קטנים, שאין להם מאות אלפי אוהדים, לא זוכים לחשיפה גבוהה לכל פוסט. פייסבוק רוצה להרוויח כסף מהחשיפה שלהם. אין לכם מה להתעצבן, אין לכם מה לבזבז זמן ואנרגיות בלהגיד "איזה חזירים", חבל על הזמן והמירמור. וזה קורה הרבה (השקעתי שעות בפוסט, קריאטייב ועיצוב, והחשיפה לפוסט שלי היא אפסית!) בו פאקינג הו. רוצים חשיפה? תשלמו. זה המודל, זה מה יש, אתם לא יכולים להילחם בשיטה, אלא רק לאמץ אותה ולהתקדם קדימה.

לאף אחד לא אכפת שהשקעתם שעות ביצירת פוסט. זה לא מעניין. יש שורה תחתונה, חשיפה עולה כסף. אלא אם כן שיחק לכם המזל ודפקתם פוסט וואחד וויראלי, שכל העולם משתף אותו, ואז אתם נהנים מחשיפה אורגנית מטורפת. אבל לרוב זה לא קורה. תאמצו את השינויים שפייסבוק עושה, בין אם זה בקמפיינים או בחשיפה לפוסטים. שחקו את כללי המשחק.

8.חפשו כל הזמן את הדבר הבא

כנסו לפחות כמה פעמים בשבוע לחנות האפליקציות הקרובה לביתכם, ותעברו על האפליקציות הפופולאריות והחמות של הרגע. ראיתם משהו פופולארי? תורידו ותנסו אותו בעצמכם. אל תחכו שכל העולם יכיר כבר את האפליקציה ושאתם תשמעו עליה כמו כולם. תנסו להיות ראשונים. בתור משווקים, אפליקציות בתוליות יכולות להיות אחלה קרקע להזדמנויות שיווק חדשות.

נכון, לא כל יום קמה אפליקציה חדשה שעכשיו תסחוף את השוק, אבל אתם לא רוצים לפספס אותה כשהיא תבוא (והיא תבוא). ובמקום בו כל אנשי הפרסום עוד לא החריבו מרוב פרסומות, לכם תהיה שמורה האופציה להתמקצע וליהנות מקרקע בתולית.

שוב, זה לא קורה הרבה, שדווקא אתם תהיו הראשונים לגלות את האינסטגרם הבא, אבל רק בשביל הסיכוי שזה יקרה, אל תיצמדו רק למה שאתם מכירים, ותחפשו כל הזמן דברים חדשים.

9.תראו לאן השוק הולך ותזרמו עם הטרנדים.

מה לעשות שהיום כבר לא שווה להעלות קישורים בפייסבוק מיוטיוב, אלא עדיף להעלות את הסרטון ישירות לפייסבוק? כן, אתם מפסידים טראפיק לערוץ המדהים שפתחתם ביוטיוב ומפספסים עוד כמה אגורות באדסנס, כי הגולשים נשארים אצל צוקרברג, אבל זה מה יש. עכשיו תתאימו את עצמכם.

זה בהחלט מתכתב עם סעיף 7, אבל פה לא מדובר על להישאר רומנטיים ולהתעצבן על השינויים והכסף שרוצים להוציא ממכם. כאן מדובר על הלך הרוח הכללי. אם הטרנד עכשיו הוא סרטוני וידאו, למה אתם משקיעים בלשתף מאמר מתוך הבלוג שלכם? שימו לב מה אחרים עושים, מה המתחרים עושים, מה הוייב בפלטפורמה שאתם נמצאים בה.

אם מה שעובד עכשיו הכי חזק ומקבל חשיפה יותר גבוהה זה סוג מסויים של תוכן, גם אם זה לא הצד החזק שלכם, תהפכו אותו לכזה. אם גוגל נותן בתוצאות החיפוש עדיפות לעסקים לוקאליים, תירשמו לגוגל מיי ביזנס (תעשו את זה בכל מקרה). תעקבו אחרי טרנדים ותתאימו את עצמכם לשפה שבה כולם מדברים, או מחפשים.

10.תבינו מה החוזקות שלכם ותשלבו אותן.

יכול להיות שחלק מכם אנשים אנליטיים בטירוף, יכול להיות שחלקכם הם קופירטיירים בחסד, אנשי תוכן מעולים, או בעלי סבלנות אדירה לתכנת, לבנות חנויות, לעצב, או לעבור על אלפי עמודות אקסל ולבצע עבודה סזיפית כמו שפעמים רבות צריך לבצע (לדוגמא בקידום אורגני).

דעו במה אתם הכי טובים ותשלבו את זה בעבודה שלכם ובאפיק שבחרתם. אני אקח את עצמי לדוגמא, אני יודע למכור. בשנים שלפני שנכנסתי לעולם האון ליין, עברתי את כל התפקידים האפשריים בעולם המכירות.

מאיש מכירות ועד למנהל מכירות, בניית צוותים והטמעת תהליכי מכירה בעסקים שונים. את היכולת הזאת, את החוזקה הזאת, לקחתי איתי לעולם האון ליין, והיום כשמבקשים ממני לכתוב טקסט שיווקי, אני משלב את כל אותם מרכיבים שהפכו אותי לאיש מכירות טוב באוף ליין ומתבל את הטקסטים ביכולת המכירה שלי, מה שהופך את אותם טקסטים למכירתיים ומוצלחים יותר.

קחו את מה שאתם טובים בו, ותרחיבו אותו. אל תשימו את כל הטוב הזה רק במקצוע הספציפי שבחרתם, אלא תנו לו להגיע למקומות אחרים. אתם בוני אתרים שיש להם גם יכולות מיקרו קופי מעולות? נהדר. אל תגידו אני רק בונה את האתר, אלא תתנו את הטאץ' שלכם ותציעו מה לכתוב על כל כפתור באתר. ככה אתם גם מספקים ערך מוסף ללקוח שלכם, וגם מבצעים עבודה ברמה גבוהה יותר. יודעים גם לנהל קמפיינים וגם לכתוב מאמרים איכותיים? מעולה. הנה כבר שני דרכים להרוויח כסף על העבודה שלכם.

11.קפצו למים ואל תפחדו לקחת פרוייקטים

הדרך הכי טובה ללמוד, היא לעשות. כן, לימודים ושעות של קריאת תוכן וישיבה בקורסים, יעזרו לכם לקצר תהליכים וללמוד את הבסיס, אבל עד שלא תתחילו לגעת פיזית בדברים שאתם לומדים, לא תוכלו באמת לדעת עד כמה אתם טובים ומה היכולות שלכם באותו רגע נתון.

לא משנה באיזה אפיק אתם עובדים, אתם תתקלו בקשיים, ורק אחרי שתתמודדו מולם תצליחו לפתור את הבעיה. אל תפחדו לקחת פרוייקטים, גם אם אתם לא סגורים על עצמכם ומרגישים חסרי ביטחון. את הביטחון צוברים על ידי עשייה, לא על ידי קריאת פוסטים.

הכי חשוב לעשות את הדברים hands on. התקבלתם לעבוד בסוכנות ומבקשים ממכם לעשות משהו שאתם לא ממש יודעים איך לעשות? לא נורא. קודם כל תגידו כן, אחר כך תמצאו את הדרך ליישם. אל תתנו לחוסר הניסיון או הפחד לשתק אתכם. אגב, זה תקף גם אם מבקשים ממכם או שנפתחת אופציה לעשות משהו שהוא לא באופן ישיר קשור לנישה שלכם.

אתם אנשי תוכן אבל מבקשים מכם לעזור גם עם קמפיינים? מעולה, עכשיו תהיו חייבים ללמוד גם על זה ותרחיבו את האופקים. ככל שתצברו יותר ידע וניסיון במגוון רחב של תחומים, תגדילו את ארגז הכלים שלכם. ככל שארגז הכלים שלכם יהיה גדול יותר, ככה תוכלו לגעת ביותר תחומים, דבר שיתבטא בהמשך גם בכסף.

12.תהיו לויאלים לקולגות שלכם.

הסעיף הזה הוא בעיקר לאלו מכם שרוצים להיות עצמאיים. כמו שאמרתי לכם, כל הדברים כאן נכתבו על סמך הניסיון האישי שלי. אז הנה סיפור אמיתי שקרה לי עם לקוח וקולגה.

אני כאמור מתעסק במספר רב של תחומים בעולם הדיגיטל. פנה אלי קולגה, שמנהל עמוד וקמפיינים ללקוח שלו, וביקש ממני שאכתוב עבורו מספר פוסטים. יצרתי קשר עם הלקוח בשביל לקבל קצת רקע על מנת שאוכל לכתוב חומר איכותי ובעל ערך, ועל הדרך במהלך השיחה, שאל אותי הלקוח עם אני רק כותב תכנים, אמרתי כמובן שלא ושמעבר לזה אני גם מנהל בעצמי עמודים וקמפיינים.

אותו לקוח חשף בפניי שהוא לא ממש מרוצה מהקולגה שלי, ובעקבות החיבור שהיה ביננו בשיחה, שאל אם אני אהיה מעוניין שהוא יעביר את התקציב שלו אליי ושאני אנהל לו את העניינים. כמובן שסירבתי. לא כי אני צדיק גדול, אלא כי זה לא יפה, לא חברי ולא אתי.

אם הקולגה הפנה את הלקוח אליי על מנת שאתן לו שירות ספציפי, אז אין שום סיכוי שבעולם, שאבצע לו מחטף, אתן לו עקיצה ואקח את הלקוח אלי. לא יקרה, לא אצלי. לא מאמין בדרך הזאת. הרי מה יקרה? אני אגיד לו כן, הקולגה יתבאס עלי, לא יספק לי יותר עבודות, השם שלי יתלכלך (ובצדק) ובטווח הארוך רק אני אפסיד מזה.

לאחר השיחה כמובן שיידעתי את הקולגה במה שנאמר. קודם כל שידע. הדבר החברי לעשות זה לעדכן אותו שיהיה מוכן שכאשר הלקוח ינטוש אותו, זאת לא תהיה הפתעה. מה גם שאם הוא ידע שיש לו חרב על הצוואר, הוא יוכל להקדים תרופה למכה, לשוחח עם אותו לקוח ואולי גם לשנות אסטרטגיה. הבנתם את הפואנטה. אל תהיו קקות ואל תקפצו על כל הזדמנות שנקרת בדרכם. אני כן בעד שתיקחו כמה שיותר עבודות, גם אם זה במחירים מצחיקים בשביל להתבסס בתחום, אבל בשום מצב אל תדרכו על קולגות שלכם. זה מגעיל, ובעיקר לא מכבד אתכם.

ברור לכם שדברים שליליים נוטים לצוף מהר נכון?. אתם לא רוצים שיתרחקו ממכם ולא יציעו לכם שיתופי פעולה כי המוניטין שלכם הוא כזה של נחשים שעוקצים חברים. אני יודע שכשאתה רק מתחיל בתחום, אתה רוצה לתפוס בשתי ידיים כל אופציה שיש, על מנת להתקדם עוד שלב בסולם. זה בסדר, וככה זה צריך להיות. תעשו את זה, כמעט בכל מחיר. חוץ מלשרוף את עצמכם בפני חברים לעבודה.

זהו סיימנו

אלו הם 12 הדיברות שאני מאמין שכל מי שרוצה להיכנס לתחום השיווק בדיגיטל צריך להכיר, לדעת וליישם. אל תפסיקו ללמוד, תאמצו חידושים ותהיו בני אדם. בעולם השיווק אנחנו כל הזמן מדברים על תוכן בעל ערך.

כזה שמספק ערך מוסף לגולשים ולא מנסה רק לקדם מילות מפתח או למכור באגרסיביות מוצר חדש. תחשבו גם אתם בכובע הזה. תחשבו איך מייצרים ערך גם עבור עצמכם (התמקצעות וסיפוק ממה שאתם עושים), איך אתם מייצרים ערך עבור הלקוחות שלכם (תרחיבו אופקים כל הזמן, בואו אליהם עם רעיונות חדשים) ואיך אתם מייצרים ערך עבור הלקוחות של הלקוחות שלכם (תראו מה עובד, תזהו טרנדים, תלמדו את הקהל הרלוונטי ותביאו את החוזקות שלכם לידי ביטוי).

אם מצאתם ערך בתוכן הזה אני אשמח אם תשתפו אותו. אתם מוזמנים להגיב ולהביע את דעתם על כל הסעיפים, וכמובן אם יש לכם דברים להוסיף תרגישו חופשי לרשום בתגובות.

מכירים מישהו שהמאמר יכול לעניין אותו? שתפו איתו:

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך

בואו נשב לקפה.

(או לזום, או לטלפון, מה שהולך היום)

דילוג לתוכן